zhobin
zhobin

zhobin

دار فرش و قالی مادر بزرگ

والا تمام مادر بزرگ های ما  از قدیم الایام در تبریز و کاشان و مشهد و چند جای دیگه مثل ترکمن صحرا و شمال خراسان   تا اون جای که یادم می اومد دار فرش یا قالی داشتند   و قالی یا فرش می بافتند .  بخصوص یک جاهای مثل تبریز نخ وپشم ابریشمی هم بدستشون می رسید  ( و خدا می دونه با چه سختی یک فرش بافته و طراحی می شد ... ) و فرش های باکیفیت و درجه یک و اعلا رو می بافتند و درست می کردند.

می گویند اولین قالیچه دستبافت که فرش پازیریک نام دارد، در گور یخ زده یکی از فرمانروایان سکایی در محدوده کشور روسیه و 79 کیلومتری مرز مغولستان پیدا شده است. این فرش دست باف ایرانی، اکنون در موزه آرمیتاژ روسیه است. در موزه فرش ایران هم نمونه مشابه این فرش وجود دارد که از آن نگهداری می شود.

خدا بیامرز مادر بزرگ ما هم از این دار های فرش و قالی داشتند . توی همون خونه که گفتم حوض داشتند  ووو  درخت سیب و گلابی  ووو حیاط خلوت زرد آلو خشک می کردند   ...خیابون امام رضا خونشون بود... اون جا دار قالی و فرش هم داشتند که البته این 20تا 30 سال گذشته رو قالی می بافتند ... همه ما ها باید قدر این هنر آبا و اجدادی مون رو بدونیم مثل همین بافتن فرش و قالی و گلیم  جاجیم وووو تا برسیم چمیدونم اگر بهم نمی خندیدن کاشت و برداشت زعفران که الانه فصل برداشت این طلایی سرخ در خراسان ما می باشد کاشکی می شد شرایطی مهیا بشه این میراث کهن و باستانی ما حفظ بشه و استاد کارای ما شاگرد های خوبی  در این زمینه ها پرورش بدن .

کاشکی من ام یاد می گرفتم ... چقدر زود رفت و این هنر رو یادمون نداد ... در ادامه چند تا ویدیو از بافت فرش دستباف براتون گذاشتم خاطرات خوب 25 تا 30 سال پیش بچگی  من زنده میشه ...

به امید آن روز.
















نظرات 2 + ارسال نظر
سمیرا شنبه 22 بهمن 1401 ساعت 19:27

که اینطور خدا رحمتشون کنه اجداد باستانیمونو، چه فرشی بافتن منم مشکل خواب دارم، درکت میکنم خدا برات بخواد، آرزوهات برآورده بشن وجدان بیدار آخه خوش انصاف بیست تا بچه میخوای چیکار من خودم اصلا دوس ندارم، بچه م چشم رنگی بشه من چشم رنگی، دوس ندارم ولی به هر حال سلیقه شماست و هر کس سلیقه ای داره اجاق زندگیشون رو با محبت گرم میکنن، خیلی عالی بود خلاصه یه چند روز نبودین، گفتم یه احوالی بپرسم، ان شاءالله همیشه خوب و خوش باشید

آره خدا مادر بزرگ ها پدر بزرگ ها رو بیامرزه همیشه دلشون واسمون می سوخت بهمون می گفتن مغز بادام ما ها نمی گرفتیم این مغز بادام که میگن یعنی چی ؟ آره این خرگوشه خیلی عیالواره 20 تا بچه دارن هی سوراخ درست می کنن ان میرن توی زمین اکتشافات واسه غذا خوردن بعد بیشتر بر می گردن بالا
الانه که دارم فکر می کنم می بینم مگر چند درصد مردم ما چشم رنگی هستند ؟
مگر خود من چشم رنگی بودم ؟ مگر چشم میشی یا مشکی مشکلی دارند ؟ عجیبه از این جنبه هیچوقت به ماجرا فکر نکرده بودم ؟

سمیرا شنبه 22 بهمن 1401 ساعت 18:48

ماشاالله چه فرش های خوشگلی، عکس دومی خیلی قشنگه خیلی گرونقیمت و باارزشن، کار سخت و پرزحمتیه، حوصله زیادی میخواد خدا رحمت کنه مادربزرگتونو البته فکر می کنم بافتن فرش آرامشبخش باشه تعطیلات چیکارا کردی وجدان؟ سرت به جایی گرم بود، که سراغ وبلاگ نمیومدی

نه عزیزم سمیرا خانم نخوندی درست ... اون فرش پازریک ایرانی ها باستان بافتند جنوب روسیه کشف کردند جز میراث های چمیدونم معنوی و فرهنگی ما هست ... ای بابا ما تعطیلات نداریم شبا مثل تراویس بیکل خوابم نمی بره
یک نسترنی
رها موسوی
ملیکایی
سمیرایی
مهسای چیزی
هم پیدا بشه بساز باشه چشم هاش هم رنگی باشه که دیگه خیلی بدلم میشینه خدا وسیله شو واسه من جوون جور کنه زودتر داماد شم ازدواج کنم 20 تا بچه چشم رنگی داشته باشم الان یادم اومد یک همکاری دارم بچه خرگوش داره 20 تا هستند خیلی خوشحالن هی بچه میارن هی اجاق زندگی شون رو با محبت گرم می کن ان خیلی خوبن همشون خرگوش لوپ هستند

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.